Sondajele de Opinie!

O tema destul de discutata in ultimele zile in urma celor trei sondaje aparute si de fiecare data cand apar, apar cu cifre diferite si de aici se deschide o noua polemica. Dar de ce apar cu procente diferite?

Ne propunem, ca mai mai jos sa va descriem cateva din secretele acestor sondaje.

1. Marja de eroare este mai mare decat cea prezentata in sondaje, de ce? Pentru ca exista erori la: culegerea datelor de pe teren si introducerea lor in calculator. Cei care fac sondajele nu pot pune o marja de eroare mai mare deoarece nu ar mai fi credibile. 

2. Conteaza foarte mult cum pui intrebarile in chestionar, de ce? De exemplu: Daca vom pune intrebarea: Ce parere aveti de taxa auto triplata de guvernul Tariceanu? si apoi dupa aceasta imediat Cum comparati actualul guvern Boc cu fostul guvern Tariceanu rezultatul va fi unul bun pentru guvernul Boc.

Daca punem insa intrebarea:  Ce parere aveti despre marirea pensiilor in guvernul Tariceanu? si apoi imediat Ce parere aveti despre guvernul Boc comparativ cu guvernul Tariceanu?, rezultatul va fi unul bun pentru gvernul Triceanu. Si este doar un exemplu despre cum se influenteaza un rezultat prin intrebari.

3. De cele mai multe ori bazele de date cu cei care sunt chestionati sun aceleasi la fiecare cercetare.

4. Cine comanda sondajul are exclusivitate absoluta pentru el si doar ce doreste cel care comanda apare pe piata.

5. Un alt aspect al chestionarelor este legat de felul intrebarilor, daca aceste sunt inchise sau deschise!?

De exemplu: daca acestea sunt inchise cu variante oferite, pot avantaja persoane mai putin cunoscute si acestea pot sa obtina  un procent mai mare. Daca, insa intrebarea nu iti ofera variante si lasa sa spui tu, atunci cu siguranta persoanele cele mai cunoscute or sa inregistreze un procent mare in detrimentul persoanelor mai putin cunoscute. 

Si acestea sunt doar o parte din „secretele” chestionarelor. Asteptam sa ne mai spuneti si dvs.

  1. bzp
    17/02/2009 la 7:50 am

    Turambar@. Deci, intr-un final am avut dreptate.

  2. 17/02/2009 la 7:40 am

    Tz tz tz. Cum le stii tu pe toate, Bibicule, ca un om mare.

    Sa le luam pe rand:

    „Marja de eroare este mai mare decat cea prezentata in sondaje, de ce?”
    Da, asa este. Dar elementele suplimentare de zgomot nu pot fi cuantificate. Ca sa nu mai spun ca, in functie de tipul de esantion construit (simplu aleator, stratificat si pe urma simplu aleator, stratificat si pe urma multistadial cluster si pe urma cvasi-aleator), formulele de calcul ale marjei de eroare sunt diferite.

    Conventia in toata lumea cilivizata care face sondaje de opinie, inclusiv Nooa Zeelanda si Khirghistan, este sa se comunice marja de eroare corespunzatoare unui esantion simplu aleator de n cazuri. Cauta si vei vedea.

    „2. Conteaza foarte mult cum pui intrebarile in chestionar,”

    Apa este calda si uda. Descoperirea sfantului Graal metodologic. Clasic pt cei care acum descopera corola de minuni a lumii sociologice.
    Rautacism aside: in orice prezentare de sondaj de Doamne ajuta formularea intrebarilor este prezentata explicit, lasand intzeleptzii de presa sau de marketing politic sa judece asupra validitatii lor. Validitate, frate, validitate. Pricepere, nu rumegush.

    „3. De cele mai multe ori bazele de date cu cei care sunt chestionati sun[t] aceleasi la fiecare cercetare.”

    Waleu! De’abia aici incep sa vad negru spre rosu in fatza ochilor. Pana acum a mai fost cum a mai fost, o pun pe seama inocentzei. Dar aici intram deep deep within teritoriu de rautate. De unde pana SPSS-ului meu stiti voi, frate, ca folosim aceleasi persoane de fiecare data? Atz fost voi sa va uitatzi peste umarul nostru cand facem esantionul? Dar stai un pic: stiu si eu ceva secrete despre voi. Avetzi putza mica. Prea mica. Atzi cazut in cap cand eratz mici. Va plac relatziile nefiresti cu capre si cu melci. Si mancatzi asparagus pe paine la micul dejun. A, era sa uit: si duminica va place sa vanatzi copiii prin parc si sa’i facetz tocanitza. E, e asha sau nu? Doveditzi’mi ca nu e asha, si atunci nu o sa va mai parasc la taica parintele, sa va scap de afuriseala si de focul cel veshnic.

    Tz tz tz. Ce oameni, dom’le. Ce caractere. Ce penetrare de informatzii si ce cutezantza retorica.

    :/

    „4. Cine comanda sondajul are exclusivitate absoluta pentru el”

    Da, absolut justificat. Ce ti se pare ciudat la asta? Sa intzeleg ca in viziunea ta despre lume si viatza e un lucru nashpa, cah, buba morala?

    Tz tz tz. Ce oameni. Ce caractere.

    „5. Un alt aspect al chestionarelor este legat de felul intrebarilor, daca aceste sunt inchise sau deschise!?”

    Da, absolut de acord. Si atunci de aceea intrebam initial deschis, apoi venim si cu varianta de lista. Ca de’aia ne’a frecat la cap distinsul dom’ profesor general Chelcea la cursul de metodologie si de’aia am invatzat carte. Si meserie.

    Mama voastra de priceputzi. Ca nu mai poate tzarishoara ashta a noastra de catzi priceputzi are in ea. De’aia creshte rapitza in halul asta…

    :/

  3. BZP
    04/02/2009 la 11:45 am

    oana@. Daca stii poate ne mai zici si noua!

    radu g@. Bine zis.

    saly@. Multumim.

  4. saly
    04/02/2009 la 7:37 am

    Citesc cu interes ce scrieti, si cred ca initiativa de face un asemenea blog, este una buna.

  5. radu g
    04/02/2009 la 7:35 am

    Mai bine zis cine tocmeste lautarii pune si muzica!

  6. oana@
    04/02/2009 la 7:35 am

    Si mai sunt si altele, de obicei cine comanda ala castiga.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: